Van egy játék, amiről már akkor akartam írni nektek, amikor még meg sem jelent, aztán, amikor Amerikában piacra került, és olvashattam az első visszajelzéseket, ez a vágyam a kétszeresére növekedett. Úgy terveztem, hogy a Boardgamegeek Toplista sorozat után kerítek sort ezen játék bemutatására, hiszen szoros testvériségben áll a nemzetközi társasjátékos közösség véleménye szerint legjobbra értékelt társasával, a hidegháború éveit feldolgozó, kétszemélyes Twilight Struggle-al. Most viszont, amikor túl vagyok az első lejátszott partimon, úgy érzem, hogy a dolog nem várhat, hiszen egy olyan társasjátékról és egy olyan témáról van szó, ami reményeim szerint nagyon sokatok érdeklődésére számot tart majd.

A történelem mindig is fontos szerepet játszott a társasjáték kultúrában. Ha megnézzük a piacon lévő játékokat láthatjuk, hogy nagy részük az őskorba, az ókoron és a középkoron át a XX. századig az ember történetének valamiféle fontos, meghatározó időszakába röpít minket, kezünkbe helyezi a falanxok vezetését, az Újvilág meghódítását, vagy éppen az ipari forradalom gazdasági csatározásait. Mégis ritka pillanat, amikor egy olyan játékot vehetünk kezünkbe, aminek tematikája magyar vonatkozású, ráadásul Magyarországnak nagyon is fajsúlyos szerepe van benne. A hazai játékkiadás még csak éledezik, egyenlőre az újkori játékok megismertetése a cél, amiben összetett történelmi játékok nem kaphattak érdemben helyet, és nem is igazán álmodhattunk róla, hogy az egyik legnépszerűbb amerikai játéktervező, Jason Matthews, az egyik legnagyobb amerikai kiadónál, a GMT Games-nél egy olyan társasjátékot ad ki, aminek témája nem más, mint az 1989-es közép-kelet európai rendszerváltás, a Szabadság Hajnala.